З точки зору психології поведінка людини буває конструктивною та деструктивною, іншими словами, нормальною та аномальною. Якщо з нормальною поведінкою все зрозуміло, то аномальна характеризується тим, що є нестандартною і неприйнятною з боку суспільства.
У зону ризику проявів деструктивної поведінки потрапляють підлітки, яким бракує батьківської уваги і підтримки, а також ті, чиє перебування в мережі Інтернет не контролюється дорослими.
Зовнішньо деструктивна поведінка має асоціальне спрямування, адже направлена на руйнування прийнятих у суспільстві соціальних норм поведінки. Підліток протиставляє себе тим моральним, етичним чи культурним нормам, які діють у суспільстві.
Формами прояву зовнішньо деструктивної поведінки підлітків є лихослів’я, порушення соціальних норм і правил, моральне приниження інших, вандалізм, екоцид, жорстоке поводження з тваринами, яке може призвести до їх смерті, навмисне нанесення фізичної шкоди людям тощо.
Внутрішньо деструктивний тип поведінки підлітків (аутодеструктивна поведінка) спрямований на саморуйнацію особистості та її дезінтеграцію.
Така поведінка проявляється в таких формах: комп’ютерна адикція та ігроманія, відхилення в харчовій поведінці, хімічні адикції, зміна зовнішності засобами видозміни тіла, ризиковані вчинки, аутоагресія, ризикована статева поведінка, суїцидальна поведінка тощо. Як окремий тип деструктивної поведінки підлітків виділено деструкції неповнолітніх в освітньому середовищі.
Поради батькам, аби попередити ризик прояву деструктивної поведінки у підлітка:
• спокійно, відкрито і прямо спілкуйтеся з дитиною. Надайте їй можливість говорити, коли вона буде до цього готова. Не підганяйте її;
• якщо дитина розповідає, куди вона ходить та як проводить свій час, проявіть якомога повнішу обізнаність в обговорюваній темі; виявляйте терпіння, наполегливість, доброзичливість для уникнення емоційного дискомфорту, недовіри чи агресії з боку підлітка;
• покажіть дитині, що вона вам небайдужа, що ви піклуєтеся про неї та запропонуйте спільно провести час;
• зосередьтеся на тому, щоб показати дитині її переваги, знайдіть у неї сильні сторони, допоможіть їй побачити себе унікальною особистістю;
• опановуйте Інтернет-технології, майте власний акаунт і станьте другом своїй дитині в соціальних мережах;
• щотижня аналізуйте вміст сторінок дитини, уважно читайте її публікації, вивчайте групи, до яких вона приєдналася;
• «познайомтеся» з віртуальними друзями дитини, звертайте увагу на фото та відео, що викликають інтерес підлітка, зокрема ті, що збережені, поширені або вподобані;
• після встановлення контакту та виявлення підлітком довіри до вас варто пояснити згубність і безперспективність деструктивної поведінки, підкріплюючи це фактами, які добре відомі підліткові; треба допомогти підлітку зрозуміти ступінь ризику від деструктивної поведінки і невідворотної відповідальності за скоєне (зокрема у випадку вчинення булінгу або іншого правопорушення).