Державна податкова служба України повідомила, що в умовах запровадження воєнного стану в Україні до платників податків, у тому числі ФОП, не застосовуються штрафні санкції за відсутність можливості своєчасно сплатити податки та збори до бюджету.
Також ДПС нагадала, що у 2022 р. фізичні особи – платники єдиного податку першої – другої груп мають сплачувати фіксовану суму єдиного податку щомісячно. Протягом року фіксовані ставки єдиного податку залишаються незмінними. Підприємцям першої – другої груп сплачувати єдиний податок треба також за місяці, в яких дохід не отримувався. Ставка для першої групи – до 10% від прожиткового мінімуму, встановленого на початок року, у 2022 р. – 2481 грн (248,1 грн на місяць), ставка для другої групи – до 20% від мінімальної зарплати, яка на початок 2022 р. становила 6500 грн (єдиний податок за місяць – 1300 грн на місяць).
Крім того, платники першої та другої груп відповідно до законодавства можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь податковий (звітний) період, але не більш як до кінця поточного звітного року. Сплату податків підприємці можуть здійснити як в готівковій, так і безготівковій формах. Наразі, зважаючи на форс-мажорні обставини, сплату можна здійснити платіжними картами за допомогою онлайн-банкінгу. Податкові штрафи після 31.07.2022 р: як застосовуються та накладаються?
Якщо здати декларацію з прибутку за 2021 рік до 20.07.2022 р. і частково заплатити податок за 2021 рік до 31.07.2022 р., з якого числа почнеться відлік недоплати для застосовування штрафу: з 01.08.2022 р. чи з іншої дати?
Платники податків, які мали можливість виконувати свої податкові обов’язки (в тому числі подавати податкову звітність і сплачувати податки) за період з 24.02.2022 р. до 26.05.2022 р. включно і не виконали таких обов’язків, повинні їх виконати включно до (див. пп. 69.1 підрозд. 10 розділу ХХ ПКУ):
- 19.07.2022 р. (подати податкову звітність);
- 31.07.2022 р. (сплатити податки).
Якщо платники не мали можливості виконати свої податкові обов’язки під час воєнного стану, вони повинні це зробити протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану (див. пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків зазначених податкових обов’язків та перелік документів на підтвердження затверджує Мінфін (див. пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), але наразі не затвердив. Тому поки що незрозуміло, як визначати можливість чи неможливість виконання податкового обов’язку.
Припустімо, підприємство мало можливість подавати декларацію з податку на прибуток за 2021 рік і сплачувати податок, але не зробило цього. Тоді воно подає декларацію до 19.07.2022 р. включно і сплачує податок до 31.07.2022 р. включно.
Якщо податок сплатить частково, починаючи з 01.08.2022 р. виникне недоплата.
У разі якщо податкова за наслідками перевірки виявить недоплату, до підприємства може бути застосовано штраф згідно з п. 124.1 ПКУ:
- при затримці до 30 к. д. включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 5% погашеної суми податкового боргу;
- при затримці більше 30 к. д. — у розмірі 10% погашеної суми податкового боргу.
Але якщо така затримка є умисною, штраф — 25%.
Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо є доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених ПКУ та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п. 109.1 ПКУ).
Як бачимо, поняття умисності досить розмите і суб’єктивне.
Наприклад, чи є умисною несплата податку внаслідок відсутності коштів на рахунку чи притримання коштів для оплати за товар або виплати зарплати?
На наш погляд, ні, бо така несплата не вписується в умови п. 109.1 ПКУ. Але податкова може мати іншу думку. Тому може бути доцільним отримати ІПК.
Отже, найімовірніше, буде звичайний штраф: при сплаті до 30.08.2022 р. — 5% погашеної суми боргу, при сплаті після 30.08.2022 р. — 10%.
Крім сплати штрафу, підлягає нарахуванню і сплаті пеня, але тільки якщо недоплата не буде сплачена протягом 90 к. д., наступних за останнім днем граничного строку сплати ПЗ (див. пп. 129.1.3 ПКУ).
Щодо самостійного виправлення помилок, допущених у податковій звітності за період з 24.02.2022 р. до 24.07.2022 р. включно
Відповідно до пп. 69.1 ПКУ, у разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25.07.2022 р., з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 ПКУ, помилок, що призвели до заниження ПЗ у звітних (податкових) періодах, які припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ПКУ, та пені.
***
Не проґавте дедлайн подання заяви про відсутність можливості виконувати податкові обов’язки
Наказом № 2251 Мінфін затвердив порядок, на який всі так нетерпляче чекали. За цим порядком (далі — Порядок № 225) платники підтверджуватимуть, що не мали можливості виконувати податкові обов’язки. Наказ набрав чинності 06.09.2022. Саме цей документ визначає, як діяти платникам, щоб уникнути відповідальності, якщо під час дії воєнного стану не мають змоги виконувати податкові обов’язки, зокрема, своєчасно звітувати і сплачувати податки.
Разом із Порядком № 225 чиновники затвердили два переліки документів, якими платники підтверджуватимуть неможливість виконувати такі обов’язки. Вони окремі — для юридичних та фізичних осіб. Є також форма рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку.
1 Наказ Мінфіну «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 № 225.
Про обставини, які Мінфін визначив як підстави неможливості для платників виконувати податкові обов’язки у проєкті порядку, ми вже розповідали. У Порядку № 225 вони не змінилися. А от строк, у який потрібно повідомити контролерів, підкоригували. Тож з’ясуємо, коли і як повідомити податківців про неможливість виконувати податкові обов’язки за затвердженим Порядком № 225.
Хто з платників керуватиметься порядком
Порядок стосується платників податків:
- юридичних осіб — резидентів і нерезидентів України, їх відокремлених підрозділів, які мають, одержують чи передають об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування, та на яких покладене виконання податкових обов’язків (далі — юрособи);
- фізичних осіб, зокрема, самозайнятих (далі — фізособи), які не мають можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т. ч. обов’язок податкового агента.
Мінфін виокремив три групи платників залежно від того, чи мають вони змогу повідомити контролерів про неможливість виконання податкового обов’язку на дату, коли набрав чинності Наказ № 225. Для кожної групи встановив свої правила. Тож маємо окремі строки, аби подати заяву із документами, для тих платників, які:
- не мають можливості виконувати податкові обов’язки на дату, коли набрав чинності Порядок № 225;
- не мали можливість виконувати податкові обов’язки до дати, коли набрав чинності Порядок № 225;
- наразі мають можливість виконувати податкові обов’язки, але надалі у зв’язку із військовою агресією рф можуть таку можливість втратити.
У який граничний строк треба подати заяву
Про неможливість виконувати податкові обов’язки, в т. ч. щодо своєї філії чи підрозділу, повідомте контролерів, якщо:
- маєте змогу повідомити на дату, коли набрав чинності Порядок № 255, — не пізніше ніж 30.09.2022;
- не маєте змоги повідомити не пізніше ніж 30.09.2022 — одночасно з виникненням можливості виконувати один із податкових обов’язків, але не пізніше за 60 календарних днів (к. дн.) із першого дня наступного місяця після відновлення такої можливості;
- втратили можливість виконувати податкові обов’язки після дня, коли набрав чинності Порядок № 255, — протягом 60 к. дн. із першого дня місяця, наступного за місяцем, коли відновилися можливості.
Важливо! У повідомленні на своєму сайті від 5 вересня 2022 року податківці зазначили, що заяву та підтвердні документи платники мають подати до 30.09.2022!
Перелічені строки не стосуються виконання обов’язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання е-документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо.
30.09.2022
Граничний строк, щоб подати заяву про відсутність можливості виконувати податкові обов’язки та підтвердні документи
Під набуттям можливості виконувати один із податкових обов’язків мається на увазі можливість реєструвати податкові накладні, подавати звітність, сплачувати невиконані податкові зобов’язання тощо. Тобто якщо платник виконає бодай один із цих обов’язків, контролери вважатимуть це відновленням можливості подати заяву із документами.
Платників, які не подали заяву з документами у зазначені строки, або щодо яких контролери ухвалили вмотивоване рішення про їх можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки, вважатимуть такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов’язки у строки, визначені податковим законодавством. Тож у разі порушення цих строків таких платників можуть притягнути до відповідальності.
Як оформити і подати Заяву
Заяву з документами можете подати:
- в електронному вигляді через е-кабінет;
- на папері за місцем податкової адреси або до будь-якого сервісного центру органу контролю;
- поштою із повідомленням про вручення.
Форму заяви не затвердили, тому подавайте її у довільній формі.
Заява має містити такі реквізити:
- повне найменування (ПІБ) платника податків згідно з реєстраційними документами;
- код платника згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
- реєстраційний номер облікової картки платника або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися прийняти реєстраційний номер облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний орган контролю та мають відмітку в паспорті);
- податкову адресу платника податків;
- найменування органу контролю, до якого подають заяву;
- дату подання заяви;
- чітке і стисле обґрунтування підстав, що підтверджують неможливість виконання платником податкових обов’язків, із посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;
- вичерпний перелік додатків: кількість сторінок кожного документа, їх повна назва і реквізити (дата, номер, найменування органу, що видав документ);
- конкретизацію, які саме податкові обов’язки не мав / не має можливості виконати платник;
- інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов’язки, або інформацію про обставини, що тривають, пов’язані з проведенням бойових дій, терактами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили, що їх спричинила військова агресія рф, із тимчасовою окупацією збройними формуваннями рф;
- підписи платника податків — фізичної особи або посадових осіб платника податків, засвідчені його печаткою (за наявності).
Заяву подавайте разом з повним переліком документів, що визначені:
- в Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків — юридичної особи, у т. ч. щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т. ч. обов’язок податкового агента (Додаток 2 до Наказу № 225);
або
- Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків — фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т. ч. обов’язок податкового агента (Додаток 3 до Наказу № 225).
Якщо маєте інші документи, що підтверджують неможливість своєчасно виконати податковий обов’язок, — подайте такі документи або їх копії.
Скільки чекати на рішення контролерів
Рішення щодо можливості чи неможливості у платника податків своєчасно виконати свій податковий обов’язок ухвалюють податківці. Розглянути заяву платника із документами вони мають протягом 20 к. дн. з наступного дня після їх отримання.
Якщо контролерам бракуватиме інформації, вони можуть винести попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку (Попереднє рішення) та зажадати у платника додаткові конкретні документи. У такому разі:
20 календарних днів податківці розглядатимуть заяву із документами
- Попереднє рішення отримаєте не пізніше ніж протягом 20 к. дн. із наступного дня після того, як орган контролю отримав заяву з документами;
- додаткові документи, обґрунтування чи пояснення маєте подати протягом 10 к. дн. із наступного дня після того, як отримали Попереднє рішення;
- на розгляд додаткових документів контролери мають ще 20 к. дн. після їх отримання.
Рішення щодо можливості чи неможливості платника своєчасно виконувати свої обов’язки орган контролю надсилає до е-кабінету платника податків. Одночасно на електронну адресу платника має надійти інформація про вид документа, дату і час, коли його надіслали до е-кабінету.
Отримане рішення можна оскаржити в адміністративному чи судовому порядку.
Якщо контролери ухвалять рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов’язку, до нього не застосовуватимуть передбачену ПК відповідальність за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Як повідомити про відновлення можливості після того, як податківці ухвалили рішення
Якщо орган контролю ухвалив рішення про неможливість своєчасного виконання податкового обов’язку, а згодом у платника відновилася така можливість, він має повідомити про це податківців. Строк — не пізніше ніж 60 к. дн. із першого дня наступного місяця після того, коли відновилися такі можливості.
Для цього подайте повідомлення у довільній формі, але з обов’язковими реквізитами:
- повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності);
- код платника згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
- реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися прийняти реєстраційний номер облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний орган контролю та мають відмітку в паспорті);
- податкова адреса платника податків;
- найменування органу контролю, до якого подаєте повідомлення;
- дата подання повідомлення;
- дата і номер останнього рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків податкового обов’язку; найменування органу контролю, який ухвалив таке рішення, і його місцезнаходження;
- дата відновлення можливості виконувати свої податкові обов’язки.
Пам’ятайте, що оригінали документів, які підтверджують неможливість виконувати податковий обов’язок, потрібно зберігати протягом строку давності, що встановлює ПК. Тобто протягом 1095 к. дн.