Стимулювання процесів децентралізації

Доля будь-якого населеного пункту, визначається неповторною сукупністю природних та демографічних чинників і є відображенням процесів соціально-економічного розвитку регіону. Зміни, які наразі відбуваються в країні, а саме реформа всієї системи публічної влади – не зупинити. Тільки для того, щоб ці зміни були корисні для територіальних громад (особливо тих, які будуть сформовані) – необхідно бути достатньо обізнаними в цих питаннях.

Децентралізація 1

 

Тому скористались можливістю та направили працівників ради на навчання в Школі «Стимулювання процесів децентралізації» в Одеській області, яку проводила ГО «Інститут громадянського суспільства» у співпраці з Програмою Ради Європи «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні».

В процесі змін, що відбуваються в країні, необхідно не забувати про стратегічне планування у громаді та розробку інфраструктурних проектів об’єднаних громад, які будуть реалізовані за кошти відповідної державної субвенції. Що таке стратегія і як її готувати. Етапи робіт, формулювання бачення, стратегічні та операційні цілі. Щоб більш предметно розуміти мету та завдання стратегічного планування у об’єднаній територіальній громаді, варто ознайомитись із загальними підходами до стратегічного планування в контексті збалансування інтересів держави, регіону та власне громад. Планування власного розвитку дозволяє громаді краще усвідомити цілі власного розвитку, краще зрозуміти власні конкурентні переваги, а також небезпеки та загрози, які можуть на неї очікувати, дозволяє ефективніше та економніше витрачати власні та зовнішні ресурси (фінансові, інфраструктурні, людські), дозволяє впровадити контроль за їх використанням, і, головне, – дозволяє відійти від способу «управління» методом «засипання ям». Цю тему досить повноцінно розкрив  провідний експерт з децентралізації Анатолій Ткачук.

Про SWOT-матрицю для стратегії своєї громади розповів експерт Markiyan Dacyshyn, яка визначає сильні та слабкі сторони громади, можливості та загрози. SWOT-матриця дозволяє виявити взаємозв’язки між «внутрішніми» (сильні та слабкі сторони) та «зовнішніми» (можливості та загрози) факторами, які мають стратегічне значення для громади.

На практичному занятті вчились формувати структуру управління об’єднаної територіальної громади. Не для всіх об’єднаних громад є необхідність створювати окремі управління освіти або культури із наданням їм статусу юридичної особи. В інших випадках може виникати потреба у створені потужного земельного або юридичного управління, може виникнути потреба в утворені окремих підрозділів певних служб у віддалених від центру населених пунктах тощо.

Окремо була висвітлена тема присвячена освітній реформі в Україні. Адже, це один із аспектів, який дуже турбує більшість населення. Сергій Дятленко, заступник директора Департаменту середньої освіти МОН України, досить легко та доступно розповів про переваги і труднощі, саме найважливіше, що вводить батьків у ступор, це навчання у школі по 12 років, але: початкова школа – 4 роки, базова середня – 5 років, профільна середня – 3. Переваги є, адже нова українська школа дозволить згодом перейти від 4-річного бакалаврату у ВНЗ до 3-річного за більшістю спеціальностей. Говорив про особливості освітньої діяльності в ОТГ, про форми організації методичної роботи ОТГ, про міфи та перекоси при оптимізації мережі шкіл. Обговорювали можливості технологічного профілю в школах. «За міфом про потенційне безробіття вчителів малокомплектних шкіл насправді ховається низька кваліфікація педагогічних працівників, які розуміють, що «не потягнуть» роботу у повноцінному класі», – зазначив Сергій Дятленко.

Юлія ПАКУНОВА

Децентралізація 2

Децентралізація 9

Децентралізація 10

Децентралізація 11

Децентралізація 8

Децентралізація 7

Децентралізація 4

Децентралізація 3

Децентралізація 5

Децентралізація 12